Att skapa trafik till hemsidan

Jag satt häromkvällen och stirrade fascinerat på Google analytics. Jag hade skrivit ett inlägg till en kunds blogg, lanserat den i sociala medier och följde nu trafiken på hemsidan. Det klickades som tusan! Fantastisk känsla när det bara rusar iväg sådär.
Jag jobbar med sökmotoroptimering. Det innebär att jag hjälper kunder att få mer trafik till sina sidor. Oavsett om man har en webbhandel eller en vanlig hemsida för sitt företag är det ju själva idén med hemsidan. Att folk ska hitta till den.
Tidigare var jag anställd journalist på en i trakten känd lokaltidning. Det var samma procedur där. Man skrev en artikel, och följde sedan hur den klickades i realtid i analytics.
Inom journalistiken anses det inte särskilt fint. ”Klickjournalistik”, kallas det föraktfullt. Främst tror jag det är kulturjournalister som har den attityden, eftersom de själva sällan får många klick på sina artiklar. Men för en nyhetsreporter är det viktigt att få många läsare. Och det är en myt att det bara är sensationer som klickas. Min mest klickade artikel på lokaltidningen är till exempel ett referat från kommunfullmäktige i Gislaved.
Det tror man inte. Men det är sant. Det är ett enormt intresse för kommunpolitik i Gislaved. Särskilt när det handlar om nedskärningar av simhallar och dylikt.
Inom marknadsföring är det tvärtom. Där är det väldigt fint att få många klick. För alla som klickar är potentilla kunder. Och nya kunder är fler affärer. Och affärer, det är fina grejer det. Men marknadsföringen har ett gemensamt md journalistiken. Det är innehållet som är avgörande. Intressant innehåll = många klick.
Pröva själva om ni har en hemsida. Skriv ett intressant inlägg om er verksamhet. Sprid det på Facebook och andra sociala medier och sätt er sedan vid Google analytics och följ flödet. Vänta på det där hugget. Det är som att fiska. Berusande när storgäddan nappar.

Lämna en kommentar