En armhävning kan aldrig bli en bestraffning

Hej och hå, vilken fart det blev på nyheten om att sportkedjan XXL bestraffar sina anställda med armhävningar. Negativ publicitet för företaget? Njae, inte nödvändigtvis. 

Det blev hur som helst ett enormt viralt inlägg. Aftonbladet, Expressen, SVD, DN, SVT med flera medier rapporterade. Och ovanpå det en massa gratis spridning i sociala medier.

Jag skulle inte vara ledsen om jag vore vd för XXL. Herregud, det är ju gratis marknadsföring för miljontals kronor.

Andemeningen i den ursprungliga artikeln var kanske att avslöja en osund företagskultur. Men hur osunt det upplevs med armhävningar som bestraffningsmetod beror ju på var man kommer från. Själv älskar jag att träna. Så jag skulle bara sett det som fri träning på betald arbetstid. Betald träning. Herregud, rena proffslivet ju.

Det skulle förstås funka dåligt som bestraffning på mig då. Men om företaget nu ska pudla i detta mediedrev så skulle de kunna vända på det och införa armhävningar som belöning istället. “Va, har du redan uppnått veckans säljmål? Grattis – hundra armhävningar som belöning”.

Ett sånt jobb skulle jag trivas på.

Det här med att bli viral på nätet är väl inte alltid av godo. Men just det här drevet för XXL är med all sannolikhet bara bra. De får sitt varumärke flashat i varenda stort nyhetsmedia i riket och blir förknippat med armhävningar, som ju i grunden är något bra. Träning är bra. Måste man tycka. Särskilt om man driver sportbutik.

Kanske skrämmer uppmärksamheten en del personer för att söka jobb på företaget. Men det är också bra. I framtiden kommer de garanterat bara att få sökande som gillar att göra armhävningar.

Och just den personalkategorin är kanske inte något negativt att ha för en sportbutik just.

Lämna en kommentar