Kudden som gör succé på nätet

Varnamo of Sweden har just nu en viral succé på nätet. Ett inlägg om en av företagets kuddar har nått en miljon (!) FB-användare och har satt snurr på försäljningen av kudden.

Facebook kan vara ett fantastiskt medium att marknadsföra sig i. Ett intressant innehåll kan börja leva sitt eget liv och ge stor gratis spridning. Det är vad som har skett med ett av Värnamo Sängkläders (som äger varumärket Varnamo of Sweden) blogginlägg. Över en miljon människor har nåtts på Facebook. Fantastiska siffror, ni kan se dem här:

Skärmavbild 2016-04-18 kl. 06.04.04

Inte bara det. Man har fått över 7 000 gilla också och över 100 000 människor har faktiskt klickat på länken och läst hela blogginlägget.

Inlägget är förstås sponsrat. Det måste till för att ett kommersiellt företag ska nå ut ordentligt på Facebook. Men tack vare att det är så många interaktioner, så många gillningar och delningar, får man en hel del gratis spridning också.

Byline 2Ärlighet varar längst

Hur får man då till en sådan viral succé?

Ja, ärligt talat tror jag inte det finns några särskilda knep eller mystiska tricks. Även om det är jag som har skrivit texten i bloggen så vet jag inte riktigt på förhand vilken reaktion det ska få. 

Men ett viktigt tips kan jag ge: Ärlighet. Det går inte ljuga fram en produkt. När man berättar något som är sant och har hänt på riktigt i ett ämne som intresserar många människor. Ja, då kan man få många läsare. Content marketing, som vi kallar detta sätt att marknadsföra sig på, har många likheter med journalistik. Det ska vara enkla texter, läsvänliga och framför allt; de måste vara rakt igenom sanna. 

Kunder hör av sig

Just detta inlägg är en intervju med en nöjd kund, som upplever att hon blivit av med sin nackvärk sedan hon börjat använda kudden Anemon XL. Det är många som hör av sig till Värnamo Sängkläder med sådana berättelser. Just den här kudden, Anemon, har många med nack- och ryggbesvär hyllat.

Först när dessa reaktioner började komma in, blev man positivt överraskad på företaget. Det var inte syftet att göra någon slags medicinsk insats. Syftet med kudden från början var som med alla andra produkter på företaget: att tillverka en kudde med riktigt god kvalitet.

Det vet alla som håller på med marknadsföring seriöst: grunden till framgång är kvalitet. 

Content marketing

SEO Kompetens roll i detta är egentligen att vi hjälper till med sökmotoroptimnering. Vårt arbete syftar i första hand till att få Google att få upp ögonen för företagets hemsida, få den rankad högre och därmed mer trafik till sidan och i förlängningen av det, fler kunder och mer affärer.

Ett moment i sökmotoroptimeringen är att vi skriver texter till en blogg som ligger på företagets hemsida. I första hand är det tänkt att bloggen ska tilltala sökmotorn. Men eftersom en sökmotor är till för att tjäna människor är det egentligen människor man skriver för.

Läsvänlighet för människor är också läsvänlighet för sökrobotar.

Och när man har skrivit den typen av texter är det naturligt att även använda dem i den utåtriktade marknadsföringen. Som att lägga ut en länk på FB-sidan. På det sättet får samma text två användningsområden.

Content marketing kallar vi det. Innehåll. Ärliga, läsvänliga och intressanta texter.

Funkar på både människa och maskin.

Thomas Lundh

Lämna en kommentar