Klickbetets dagar är räknade

Vi är många som retar oss på vissa sajters metod att locka till sig klick. Man lägger ut “clickbait” för att dra till sig mer trafik. Nu kan detta fenomen snart vara borta.

Jag har väl också varit nyfiken och klickat några gånger för mycket på rubriker i stil med “vad som händer härnäst för hela världen att skratta…” eller “det ser ut som en helt vanlig katt – men vänta tills han får se vad som gömmer sig bakom hörnet…”.

Dålig stämning

Det är intfantilt. Ändå går man på det emellanåt. Facebook gillar inte detta fenomen. De har nyligen officiellt meddelat att de kommer att motarbeta clickbaitstrick ännu hårdare framöver.
Det är skönt, tycker jag, att detta oskick motarbetas. Facebook gillar inte att deras användare lämnar Facebook, det kan man förstå, särskilt då om användarna är irriterade när de återvänder. Det skapar dålig stämning.
Så, jag antar att dagarna är räknade för sajter som använder sig av denna metod.

Var ärlig!

Vad ska man göra då för att lyckas få trafik från FB? Ja, det bästa är att vara ärlig rakt igenom. Skriv rubriker som matchar innehållet. Dölj inget. Skriv uppriktiga artiklar och rubriker och ingresser som rättvist speglar innehållet. Då blir FB nöjt och de läsare som klickar blir glada för att få läsa en artikel med ett innehåll som de vill ta del av.
När man arbetar med SEO, som jag gör, så vill man ju ha bra trafik till sin sida. Man vill hitta sina kunder eller bli hittad, snarare kanske. Men frågan är om det alltid är till den egna sidan man måste få kunderna. Facebook jobbar hårt på att utveckla produkter som får användarna att stanna på Facebook så mycket som möjligt.

Bästa publiceringsverktyget

Instant article är en sådan produkt, canvas är en annan, ännu nyare.
Jag använder Instant article i den webbtidskrift jag driver, Företagskanalen. Det är ett fantastiskt verktyg. Det laddar artikeln på nolltid, bildera blir knivskarpa och layouten är fräsch. Jag skulle vilja påstå att det är världens bästa publiceringsverktyg. Inget av de stora tidningshusen kommer i närheten av Facebooks Instant article, när det gäller snabbhet och tydlighet.

Så många läsare som möjligt

Nackdelen är att man får inte in sina läsare/kunder på sin egen hemsida. Man publicerar visserligen artikeln på sin egen sida. Men när man använder instant article skapar Facebook en version av artikeln, som  ligger hos FB. Men man kan fortfarande lägga in länkar och annonser även i en instant article.
Syftet med Företagskanalen är inte att få trafik till en sida. Utan där är syftet helt enkelt att få så många läsare av en artikel som möjligt. Därför funkar det också väldigt bra där.
Men, det får förstås bedömas från gång till gång. Ska man marknadsföra sig digitalt idag så kommer man inte undan varken Google eller Facebook. Och man lyckas bäst om man simmar med deras algoritmer. Att simma motströms – det är jobbigt!

Byline 2

Lämna en kommentar