バレンシアガ コピー Konsten att lansera ett vin

Kurre Hamrin får ett eget vin. Och det lagom till att klubbens i Kurres hjärta, AIK, firar 125 år.

SEO Kompetens har fått äran att vara med på ett hörn när Kurre Hamrins vin ska lanseras. Vi har uppdraget att sökmotoroptimera vinföretagets sajt och hjälpa till med den digitala marknadsföringen.
Det är en tacksam uppgift.

Content marketing

Vår metod är content marketing. Det vill säga innehåll. Vi försöker berätta sanna historier så bra som möjligt. Och när det gäller Kurre Hamrin, hans svenska klubb AIK och hans fantastiska idrottskarriär, ja då finns det en hel del att berätta. Det gör vi i olika kanaler och på olika plattformar.
Själva bakgrundshistorien till vinet är en skön historia bara den. Det är så att Kurres son, Piero Hamrin, har ett stort vinintresse. Italien är Pieros hemland och det är uteslutande italienska viner det handlar om för hans del.
När han funderade över en present till pappans 70-årsdag, dök tanken på att ta fram särskilda viner upp.
– Pappa har spelat i fem olika klubbar och fem olika italienska län och i alla länen tillverkas det fantastiska viner, säger Piero.

Succé

Piero tog fram en serie med viner som representerar de italienska län Kurre varit verksam i. Det blev så lyckat att det blev starten för ett vinföretag, som drivs av Piero. Det företaget har sedan utvecklat e-handel för vin, som säljer italienska viner till svenska kunder via sajten www.vinoch.se.
Eftersom AIK är nummer ett bland klubbar för Kurre, var det naturligt att ett vin också skulle utvecklas speciellt för AIK. Det blir en hyllning till både Kurre och AIK under klubbens 125-åriga jubileumsår.
Alla förutsättningar finns för en succé. Kurre är fortfarande en idrottshjälte i många ögon, AIK är en stor förening med många supportrar och vinet är gott. Det är italienskt förstås. Eftersom det inte tillverkas några viner av rang i Stockholmstrakten valde Piero att hämta AIK:s vin från Umbrien.

Mun mot mun

Hur ska då lanseringen av ett sådant vin ske? Hur ser marknadsföringsplanen ut? Ja, den ska vara så diskret att den nästan inte märks. Här behövs inga flashiga stora reklamkampanjer. Historierna bakom vinet är så starka i sig själva att de bär lanseringen. Det gäller att återberätta dem så bra som möjligt och se till att de sprids så pass att de första flaskorna köps och smakas av. Då sätts den viktigaste metoden i all marknadsföring i funktion: mun mot mun-metoden.
Är vinet bra, vilket det är, kommer det att bli en vinnare.

Text:
Thomas Lundh

Lämna en kommentar