Plötsligt händer det – Facebook ringer!

Facebook ni vet, det där anonyma, multinationella företaget. Visserligen brukar Mark Zuckerberg framträda ibland. Men frånsett det har företaget valt att vara tämligen ansiktslöst.

Illustrationer av Facebook i Sverige brukar vara en folktom serverhall utanför Luleå. Funktionalitet framför allt, verkar ju vara det företagets fokus. Såklart finns där människor. De brukar bara inte synas.

Jag använder Facebook dagligen. Både privat och i jobbet. Jag har vant mig vid att det är en maskin, att det oftast inte är människor man kommunicerar med när det gäller olika typer av frågor. Genom åren har jag skickat ett tiotal frågor till Facebook. En gång av de tio har jag fått svar av en människa. Det vanliga är annars att man får leta själv bland de färdigtryckta instruktionerna och för det mesta hittar man ju svar, så det brukar ordna sig.

Facebook ringer!

Facebook är för mig liksom urtypen för det automatiserade tjänsteföretaget. Så, döm om vår förvåning häromdagen, när en livs levande människa från Facebook ringde min kollega. Inte för att vi hade frågor eller klagomål eller något. Han bara ringde för att kolla läget, liksom. Facebookkillen sysslar med “global marketing solutions” och ville, vad det verkade, snacka lite, tipsa om utbildningar och så där.

Nu har vi förstås lagt en hel del pengar på Facebook den senaste tiden. Vårt företag har skött ett par stora digitala marknadsföringskampanjer åt kunder, där spridning på Facebook varit huvudingrediensen. Så nu vet vi vad som händer när man börjar satsa pengar lite mer strukturerat. Man blir uppringd och får en analog kontakt. När man kommer upp i en viss omsättning får man dessutom en egen handläggare, som man kan ringa när man får problem.

Världens bästa verktyg

Facebook har en hel del funktioner reserverat för professionella användare. Vi använder framför allt det de kallar Business manager, som underlättar hanteringen när man har många kampanjer på gång. När man börjar använda det får man tillgång till en mycket större verktygslåda när det gäller marknadsföring. En uppsjö av funktioner, som är kul för oss som nördat in oss på digital marknadsföring. Men den Facecbookfunktion som jag personligen är mest förtjust i är instant article. Det anser jag är världens bästa verktyg för att publicera artiklar på nätet. Det laddar blixtsnabbt och det är vackert. Funktionen är extremt användarvänlig.

Det är underbart på ett sätt. Här kan ett litet företag som vårt, i en undanskymd del av världen, helt gratis få tillgång till världens bästa publiceringsverktyg, bara genom att vara användare. Eller gratis, någon betalar förstås. I Facebooks fall är det annonsintäkterna som bekostar utvecklingen. Men verktygen är tillgängliga från start. Så man kan säga att de stora annonsköparna betalar de verktyg vi små användare får tillgång till från start, innan vi ens lagt en krona på annonsering.

Fördel för små företag

Man kan säga mycket om den nya, digitala verkligheten, där Facebook och Google helt dominerar. Maktkoncentration har sina risker. Men som litet, nystartat, företag i kommunikationsbranschen är fördelarna större än nackdelarna. Jag får tillgång till världens bästa publiceringsverktyg utan kostnad och när jag börjar annonsera betalar jag på exakt samma villkor som de multinationella bolagen med enorma reklambudgetar.

I den gamla världen. Där man köpte annonser i pappersprodukter. Där var det vanligt med rabatter. Ju mer man köpte, desto billigare blev det per millimeter annons. Men både på Facebook och Google är prissättningen demokratisk. Det gör det lättare för små företag, som vårt, att starta och driva digitala kommunikationsföretag.

Och det är ju en skön anomali, att när man hållit på ett tag och börjar bemästra den digitala tekniken, ja då belönas med  med en gammaldags, hederlig, analog telefonkontakt.

Text:
Thomas Lundh

Lämna en kommentar