Vapenbrott ökade med 78 procent!

Antal vapenbrott ökade med 78 procent mellan 2017 och 2018. En positiv nyhet!
(Obs – längre ner i artikeln förklaras varför detta är relevant i en blogg om sökmotoroptimering).

Jag hittade den här smått uppseendeväckande nyheten när jag kollade runt i BRÅ:s databas. Det är brottstypen vapenbrott; innehav av pistol, revolver, k-pist som har ökat så här mycket.

Bakgrunden till ökningen är att att 2018 skärptes vapenlagarna. Det blev hårdare straff och bättre möjlighet att kvarhålla brottslingen i häkte fram till rättegången.
Det verkar som om den straffskärpningen har lönat sig nu, i många fler anmälningar, konfiskeranden och, får man hoppas, straffade brottslingar.
Ett annat tecken på att gripandet av brottslingar verkligen har ökat på sistone är att hälens är överfulla, som det berättas om i den här artikeln. Platserna på fängelserna börjar också ta slut.
Det är skrämmande att det finns så många illegala vapen i omlopp, förstås. Men samtidigt är det glädjande att så många som 2 255 pistoler, revolvrar och k-pistar nu är konfiskerade. Det verkar som att polisen är riktigt framgångsrik nu när det gäller att hitta vapenbrottslingar. Fortsätter man i den här takten sjunker förhoppningsvis mordtalen i Sverige också.

Vad har detta med SEO att göra?

Nu är ju detta en blogg om sökmotoroptimering. Så vad har en nyhet om vapenbrott här att göra? Jo, det jag egentligen vill berätta är hur nyheter skapas och hur de får spridning i sociala medier och på internet generellt.
Egentligen är det enkelt: det som är intressant för många får bra spridning på internet. Jag är själv journalist i grunden och när jag upptäckte den här nyheten om vapenbrotten kunde jag inte låta bli att skriva om den. Jag har inte sett nyheten någon annanstans. Så chansen finns att jag är först med att berätta det. Det är också en fördel. Först på bollen är snabbast på mål.

Skapa dina egna nyheter!

Precis samma metod som jag använder i artikeln om vapenbrott går att använda när man ska sprida budskap om sitt eget företag. Jag har varit ekonomireporter länge och vet att i alla företag finns det storys och nyheter som är bra och intressanta. Det kan vara tekniska nyheter eller ekonomiska eller personella. Ett bra årsbokslut till exempel, går alltid att göra en bra, intresseväckande rubrik på. Som i det här exemplet (efter jag gjort reportaget i Företagskanalen hörde dessutom fler medier av sig, Dagens Industri bland andra. I lyckliga fall fungerar bra nyheter som snöbollar, de blir större och större ju mer fart de får).
Här är ett exempel till, när cool ny teknik ska beskrivas. Det är alltid tacksamt med tekniska innovationer.
Det gäller att hitta de goda nyheterna och förpacka dem rätt. Lyfta fram det mest intressanta och fokusera på det. Då kan man få storyn att lyfta.
Fast en sak måste man hålla i minnet; allt man berättar måste vara sant, som nyheten om vapenbrotten. Lögner skjuts snabbt ner. Sanningar flyger.

Thomas Lundh
thomas.lundh@seokompetens.se

SEO Kompetens AB är ett företag som arbetar med digital information. Filmer, texter och sökmotoroptimering. Vi finns i Värnamo, men tar gärna beställningar från hela södra Sverige.

Lämna en kommentar