Du har en hemsida. Den är kärnan i din digitala kommunikation. Det är den du hänvisar till från sociala medier och från mejl och snabba affärsmöten. Det är den du uppdaterar och vårdar och lägger tid och pengar på för att den ska vara korrekt.
Men den är också ditt främsta marknadsföringsverktyg.
När någon söker på Google på en produkt eller tjänst ditt företag säljer vill du förstås bli träffad. Det är det SEO handlar om. Search engine optimization. Att optimera din sida för att den ska bli så träffbar som möjligt.
Traditionell marknadsföring handlar ofta om att vara aktiv, att söka upp potentiella kunder och övertyga dem. SEO är också marknadsföring. Men där är det tvärtom kunderna som är aktiva och söker. Din uppgift är att se till att bli träffad.
En människa som söker på nätet efter en vara eller tjänst är en bra potentiell kund. Det är guld om en sådan träffar din sida före konkurrenternas.
För att lyckas krävs att man optimerar hemsidan för att få en bra träffyta. Man bygger den tekniskt smart, med förståelse för hur sökmotorer fungerar. Och man fyller den med bra och konsekvent innehåll. Sökmotorer är intelligenta.
De går inte på billiga tricks. Det måste vara äkta. Bra sökmotoroptimering är ärlig och strävar efter att ge kunden bra information.
Därför betonar SEO Kompetens det redaktionella arbetet. Texterna på hemsidan måste vara välgjorda och autentiska.
För att lyckas ännu bättre ska du se till att optimera din närvaro i sociala medier. Ditt företag bör finnas på de olika sociala plattformarna och återkoppla till din hemsida.
Se till att ständigt uppdatera hemsidan och ständigt länka ut nyheterna på nätet. Du vinner mycket på att dela med dig av din kunskap.
Du är expert, kom ihåg det. Och låt dina potentiella kunder förstå det; det är du som är experten på ditt område.